Sobota Germanistów – na dobry początek nowego roku szkolnego

Sobota Germanistów – na dobry początek nowego roku szkolnego
Sobota Germanistów – na dobry początek nowego roku szkolnego
Sobota Germanistów – na dobry początek nowego roku szkolnego
Sobota Germanistów – na dobry początek nowego roku szkolnego

Adresaci:

nauczyciele języka niemieckiego ze szkół i placówek woj. pomorskiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Zapraszamy nauczycieli języka niemieckiego do udziału w minikonferencji pełnej praktycznych pomysłów do wykorzystania w pracy z uczniami oraz inspiracji do własnego rozwoju. Kilka sesji warsztatowych oraz przestrzeń do wymiany doświadczeń i rozmowy ze specjalistami z zakresu edukacji językowej – oto co przygotowali dla Państwa współorganizatorzy tego wyjątkowego wydarzenia: program Delfort (Goethe-Institut oraz ORE), Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego (Oddział Trójmiasto) oraz Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.   

Uwaga: Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy zarejestrować się w systemie obsługi szkoleń PCEN oraz wypełnić formularz wyboru warsztatów.

Program: pobierz

  • 9.00-9.30 rejestracja uczestników, powitalna kawa/herbata – poziom 300, aula 319
  • 9.30-10.25 rozpoczęcie wydarzenia, wystąpienia przedstawicieli współorganizatorów oraz przedstawiciela Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży – aula 319
  • 10.30-12.00 I sesja warsztatowa – szkolenia do wyboru:
     
  1. Sein oder Nichtsein – Theaterimpulse für Sprachunterricht. Lekcja języka niemieckiego z elementami teatralnymi, Dorota Niewiadomska, sala 316
    Jeśli chcesz, aby nauka języka niemieckiego w tym roku szkolnym była dla Ciebie i Twoich uczniów jeszcze przyjemniejsza i efektywniejsza (potwierdzone naukowo), zacznij wprowadzać elementy teatralne. Zaprezentowane i wypróbowane podczas warsztatów aktywności pozwolą Ci w inny sposob trenować zarówno poprawność językową, znajomość struktur, jak i płynność oraz swobodę mówienia.
     
  2. Język niemiecki w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, Marta Foltyn, sala 312
    Warsztat przeznaczony dla nauczycieli języków obcych pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz nauczycieli starszych dzieci, chcących wprowadzić ruch podczas zajęć i zaangażować grupę do wspólnej zabawy. Prowadzony w języku niemieckim i polskim. Podczas warsztatów chciałabym przedstawić Państwu moje pomysły na pracę z grupą dzieci przy wykorzystaniu muzyki, zabaw plastycznych, zabaw w kole i prostych rekwizytów. Wspólnie pobawimy się, potańczymy, pobrudzimy sobie ręce i zastanowimy się, jak jeszcze można zmodyfikować poszczególne zadania, aby dostosować je dla zróżnicowanych grup.
     
  3. Narzędzia AI i zastosowanie ich w procesie uczenia, Katarzyna Drausal, sala 113 (pracownia komputerowa, parter)
    Sztuczna inteligencja przenika do naszej codzienności, niosąc ze sobą mnóstwo korzyści dla edukacji. Podczas tego spotkania poznasz narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Zobaczysz, jakie dają możliwości. Wspólnie zastanowimy się, jak wykorzystać je w procesie uczenia, tak aby ułatwić pracę nauczycielowi, ale też zapoznać z nimi ucznia.

    Uwaga: Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy zarejestrować się w systemie obsługi szkoleń PCEN oraz wypełnić formularz wyboru warsztatów.

    Formularz do wyboru warsztatów: otwórz
  • 12.00-12.30 przerwa kawowa, wymiana doświadczeń, rozmowy ze specjalistami z zakresu edukacji językowej – aula 319
  • 12.30-14.00 II sesja warsztatowa – szkolenia do wyboru:
     
  1. Ene, mene, miste... Sprachspiele im Deutschunterricht, Dorota Niewiadomska, sala 316
    Gry i zabawy językowe sprawiają, że uczenie się jest prostsze i przyjemniejsze. Podczas warsztatów wypróbujemy różnorodne gry, które motywują uczniów do nauki języka niemieckiego. Wspólnie poszukamy też odpowiedzi na pytanie, jakie rodzaje gier pozwolą na aktywne i efektywne uczestnictwo w zajęciach wszystkich naszych uczniów.
     
  2.  Kompetencje językowe w kształceniu zawodowym, Marta Pych-Lipińska, sala 312
    Jednym z najważniejszych zadań szkół zawodowych jest rozwijanie szeroko rozumianych kompetencji językowych i komunikacyjnych w kontekście przygotowania uczniów do wykonywania różnorodnych działań językowych w środowisku pracy. W trakcie warsztatów poznacie Państwo materiały dydaktyczne Instytutu Goethego, które można wykorzystać podczas zajęć języka niemieckiego zawodowego. Otrzymają Państwo również wskazówki, jak uatrakcyjnić lekcję języka niemieckiego za pomocą filmów i ćwiczeń online oraz zmotywować uczniów do komunikacji i działania w języku obcym. Przetestujecie Państwo również praktyczne pomysły, dzięki którym wspierane i rozwijane są kompetencje językowe uczniów. Wypróbują Państwo, w jaki sposób można zaplanować lekcję lub fragment lekcji na podstawie konkretnych przykładów. 
     
  3. Czy można zmotywować naszych uczniów? Co mogę zrobić, żeby wpłynąć na ich motywację?, Patrycja Doroszewska Olender, sala 317
    Tytułowe pytania dręczą niejedną nauczycielkę i nauczyciela. Najnowsze badania na ten temat pokazują, że istnieją sposoby na zwiększenie motywacji uczniów do nauki. Podczas warsztatów poznają Państwo psychologiczne potrzeby naszych uczniów, które muszą zostać zaspokojone, aby zwiększyć ich motywację, a także sposoby realizacji tych potrzeb oraz pomysły na motywujące zajęcia do wykorzystania od zaraz.

    Formularz do wyboru warsztatów: otwórz
     
  • 14.10-15.00 otwarte spotkanie Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego (Oddział Trójmiasto), loteria z nagrodami – aula 319

 

 

 

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez co najmniej 80% czasu trwania szkolenia oraz aktywny udział w pracy warsztatowej.

Odniesienie do podstawy programowej: 

wybrane treści z podstawy programowej języka obcego nowożytnego dla przedszkola, szkoły podstawowej (2017) oraz dla szkoły ponadpodstawowej (2028).

Prowadząca/y:

 Dorota Niewiadomska grafika

Dorota Niewiadomska

nauczycielka języka niemieckiego, ekspertka programu DELFORT, koordynatorka projektu PASCH, lektorka języka niemieckiego oraz doradca metodyczny na kursach językowych Instytutu Goethego w Niemczech i Austrii, autorka materiałów dydaktycznych, uhonorowana medalem Komisji Edukacji Narodowej i Brązowym Krzyżem Zasługi

 Katarzyna Drausal grafika

Katarzyna Drausal

nauczycielka języka angielskiego i niemieckiego; doradca metodyczny w Gdyńskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli; wykładowca m. in. w Akademii Nauk Stosowanych w Gdańsku; trener wspomagania pracy szkoły; właścicielka firmy Inspirownia Edukacyjna; prezeska Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego o. Trójmiasto; autorka materiałów edukacyjnych dla wydawnictw; entuzjastka innowacyjnych metod pracy na lekcji, pasjonatka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz sztucznej inteligencji w nauczaniu; w swojej pracy zwraca uwagę na kształtowanie kompetencji przyszłości; organizatorka onlinowych wydarzeń dla nauczycieli; laureatka nagrody Edukator Roku 2020: edycja online; uhonorowana medalem KEN; wpisana na listę 100 osób przyczyniających się do rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce

Marta Foltyn

w 2007 r. ukończyła Germanistykę (specjalność nauczycielska) na Uniwersytecie Gdańskim; rozpoczęła karierę zawodową od nauczania dorosłych na kursach językowych, potem pracowała w szkole podstawowej i w końcu trafiła do przedszkola, które okazało się jej ulubionym miejscem pracy; obecnie uczy j. niemieckiego przedszkolaki oraz uczniów klas I i II w Brytyjskiej Międzynarodowej Szkole Podstawowej w Gdańsku.

 Marta Pych-Lipińska grafika

Marta Pych-Lipińska

absolwentka filologii germańskiej na Uniwersytecie Szczecińskim, nauczycielka języka niemieckiego (zawodowego) w Zespole Szkół nr 5 w Stargardzie, doradca metodyczny w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie, multiplikatorka Goethe Institut w Warszawie w ramach projektu NIEMIECKI ZAWODOWY, członek Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego Oddział w Szczecinie, propagatorka aktywnych metod nauczania i nowych technologii, Nauczyciel Online Roku 2020/2021.

 Patrycja Doroszewska Olender grafika

Patrycja Doroszewska Olender

od ponad 20 lat w zawodzie nauczyciela j. niemieckiego; swoją pracę rozpoczęła w 1998 r. w III LO w Gdyni; pracowała na wszystkich szczeblach edukacji z uczniami na poziomach od A1 do C1; aktualnie nauczycielka j. niemieckiego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Gdyni, doradczyni metodyczna w Gdyńskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli oraz wykładowczyni w Akademii Ateneum w Gdańsku; prowadzi blog dla nauczycieli języka niemieckiego: www.e-de.pl, jest również administratorką i założycielką grupy: Pomorscy Nauczyciele Języka Niemieckiego

Małgorzata Bukowska-Ulatowska grafika

Małgorzata Bukowska-Ulatowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. edukacji j. obcych. Koordynator Regionu Gdańsk IATEFL Poland

Forma i czas trwania:

konferencja, warsztaty,  6 godz. dydaktycznych

Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.

Termin:

2 września 2023 (sobota), godz. 09:30-15:00

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 113, 312, 316, 317, 319)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

48

Koordynator:

Małgorzata Bukowska-Ulatowska

nauczyciel konsultant ds.edukacji j. obcych, koordynator Regionu Gdańsk IATEFL Poland

e-mail: malgorzata.bukowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 43

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Języki obce nowożytne